Een hete zomer – deel 4

Dé methode bij uitstek om grillige klimaatscenario’s als deze zomer te temperen is onze honger naar energie uit fossiele brandstoffen stillen en hernieuwbare energie gebruiken. Maar de signalen verschillen al naargelang de bron en de regio

Acties

  • ExxonMobil, waarvan we weten dat ze al in de jaren ’70 de klimaatcrisis goed hebben voorspeld, komt nu met het bericht dat we tegen 2050 nog heel wat meer energie gaan nodig hebben. Volgens hen blijven fossiele brandstoffen daar een essentieel onderdeel van1. Dat komt omdat de wereldbevolking zal groeien naar 9,5 tot 10 miljard mensen die het steeds beter aan hebben. ExxonMobil vraagt de overheid maatregelen te nemen die het marktconform ontwikkelen van nieuwe technologieën stimuleren. Zo hopen ze de gevolgen beperkt te houden en rond 2°C totale opwarming te blijven. ExxonMobil gaat zelf inzetten op CCS technologie, biobrandstoffen en waterstof;
  • In tegenstelling tot ExxonMobil ziet Fatih Birol, de baas van het International Energy Agency (IEA), in de Financial Times2 een piek voor de fossiele brandstoffen (zowel steenkool, olie als gas) in 2030. Deze voorspelling komt voort uit steeds sneller groeiende en steeds goedkoper wordende hernieuwbare bronnen gecombineerd met snelle introductie van elektrische wagens en het vertragen van de Chinese economie als groeimotor. De dalende vraag naar fossiele brandstoffen zal regionaal verschillen en de snelheid van daling hangt af van hoe snel nieuwe economieën overgaan op hernieuwbare bronnen i.p.v. traditionele;
  • Nadat de Biden administratie vroeger in Alaska3 de ontginning van olie in het noord-westelijk National Petroleum Reserve goedkeurde heeft die nu beslist de vergunningen voor het oostelijke Arctic National Wildlife Refuge gebied tegen te houden;
  • In een referendum dat samenging met de presidentsverkiezingen stemde 58% van de Ecuadorianen ervoor om de oliewinning in het nationaal park Yasuní stop te zetten. Zo blijven 700 miljoen vaten in de grond zitten.

Acties ontbreken

De EU-commissie heeft al langer goedgekeurd om tegen 2035 enkel nog elektrische wagens in de EU te verkopen. Ondertussen heeft de auto-industrie onder leiding van de Duitse minister voor transport, Volker Wissing, al bedongen dat wagens met verbrandingsmotoren op 100% neutrale e-fuel mogen blijven verkocht worden. Nu wil de EU commissaris voor  interne markt, Thierry Breton, de definitie van e-fuel afzwakken tot een 70% neutraliteit. Voormalig Commissaris voor klimaat, Frans Timmermans, is nog niet aangekomen in Nederland of er wordt al getornd aan zijn klimaatvoorstellen.

Ondertussen kon ik mij er persoonlijk van overtuigen dat een land als Noorwegen duidelijk op de goede weg is voor de transitie naar e-wagens. Dankzij hun doorgedreven bevoordeling van elektrische wagens is al een ruim deel van hun wagenpark omgeschakeld, zijn er overal laadstations en vind je in de showrooms mooie en betaalbare wagens. Maar ook Chinese auto’s zijn er onderdeel van het straatbeeld.

Belangrijk bericht?

Kwam het belangrijkste bericht voor de klimaattransitie toch uit Zuid-Afrika? Daar vergaderden de BRICS landen opnieuw en deden voorstellen tot uitbreiden. Deze landen vertegenwoordigen 40% van de wereldbevolking en 20% van alle BNP op aarde en zoeken grote sponsoren zoals Saoedi-Arabië. Als leverancier van grondstoffen, producent en grootverbruiker van energie, groeiend energieverbruiker door de groeiende bevolking en niet te vergeten bezitter van heel wat regenwoud kunnen ze een beduidende invloed uitoefenen op de snelheid waarmee “het globale” zuiden over gaat naar klimaatneutraliteit.

Wil je op de hoogte worden gehouden van nieuwe publicaties?

Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig de inzichten van Lucrates